Het aantal personenauto’s is de laatste 10 jaar met 10% gestegen en blijft ook de komende tijd alleen maar toenemen. Daar is de ruimtelijke structuur in wijken niet op berekend en daardoor ervaren bewoners vaker parkeeroverlast.
De aanpak van dit soort problemen is niet eenvoudig. Autobezitters zien vaak als eerste en enige oplossing het aanleggen van extra parkeerplaatsen. Dit is echter vrijwel nooit haalbaar, vanwege het gebrek aan ruimte en vanwege andere wensen, zoals meer groen in de wijk. Ook kunnen aanpassingen in een deel van een wijk leiden tot ongewenste effecten in het andere deel.
Uitdagingen
De keuze voor een wijk rondom het centrum als pilot is niet zomaar tot stand gekomen. In GMS is sprake van de hoogste parkeerdruk, een groot aantal foutparkeerders en veel klachten. Dat heeft te maken met de ligging van de wijk, grenzend aan het centrum. Door de aard van de problematiek liggen er behoorlijk wat uitdagingen om op zoek te gaan naar de juiste (maatwerk)oplossing.
Betere leefbaarheid
Marco Peters, wethouder mobiliteit: “Het verbeteren van de leefbaarheid in buurten en wijken is de belangrijkste reden voor deze nieuwe parkeeraanpak. We willen vooral oplossingen bieden die voor alle bewoners aantrekkelijk zijn. Zowel voor autobezitters als voor bewoners die veel waarde hechten aan een aantrekkelijke (speel)omgeving. De nieuwe parkeeraanpak helpt ons om dit voor elkaar te krijgen. De ervaringen van deze eerste pilot gebruiken we voor de vervolgaanpak in de overige wijken”.